کدخبر: 26 | شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
شیوه درج آگهیهای دولتی در مطبوعات، رفع ایراد میشود
نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات ضمن تشریح راهکارهای رفع ایراد هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین به درج آگهیهای دولتی در مطبوعات، اعلام کرد این راهکارها به معاونت حقوقی رئیس جمهور ارسال شده است.
پدرام پاک آیین درباره این راهحلها در گفتوگویی تصریح کرد: راهحل اول، تصویب یک فرایند برنامه ریزی سه تا چهارساله در دولت برای راهاندازی سامانه تدارکات الکترونیکی، راهحل دوم، ارسال یک لایحه فوریتدار از دولت به مجلس برای اصلاح ماده ۹ برنامه ششم توسعه و راهحل سوم، ارائه استفساریه جامعه رسانهای به مجلس برای تفسیر این ماده و ماده ۵۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه است.
وی با تاکید بر این که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار میرود هر سه راهحل را همزمان پیگیری کند، افزود: هم تدوینکنندگان برنامه ششم توسعه و هم قانونگذار در تصویب این مواد که مطبوعات را از آگهی دولتی محروم میکند، به سیاستهای کلی نظام قانونگذاری ، توجه کافی نداشتهاند؛ زیرا در ماده ۹ این سیاست ها به جلب مشارکت ذینفعان که در اینجا مدیران مسئول رسانهها هستند، تاکید شده و حال آن که ماده ۹ قانون برنامه ششم بدون توجه به نیازهای حیاتی جامعه رسانهای تصویب شد.
پاک آیین با اشاره به تعارضات موجود در قانون برنامه ششم توسعه نسبت به حذف آگهیهای دولتی از مطبوعات افزود: در حالی که ماده ۵۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه، دولت را مجاز به راهاندازی سامانه تدارکات الکترونیکی کرده ، ماده ۹ قانون برنامه از تکلیف دولت در این باره سخن میگوید. البته در چنین مواردی باید دولت را مکلف فرض کرد، اما نکته اینجاست که همان طور که در ایراد مجلس آمده، دولت برای تاسیس سامانه نیاز به زمانبندی دارد و چون یک سال بیشتر به پایان برنامه ششم نمانده است، مسلما نمیتوان تکمیل این سامانه را عملیاتی و آگهیهای دولتی را از مطبوعات حذف کرد.
پاک آیین با اشاره به راهحل رفع ایراد هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین ادامه داد: خوشبختانه این هیات مصوبه دولت مبنی بر بازگشت آگهیهای دولتی به مطبوعات را کلا مغایر با قانون ندانسته و از دولت برنامه زمانبندی خواسته است. این زمانبندی که نمیتواند کمتر از یک سال باشد، باید از سوی دولت در آیین نامه نحوه فعالیت دستگاههای اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی گنجانده شود . این اقدام باعث رفع ایراد و ابقای مصوبه دولت میشود. در نتیجه در یک سال باقی مانده از عمر قانون برنامه ششم، همچنان میتوان به مطبوعات آگهی دولتی داد و در برنامه هفتم هم که قلمرو اجرای آن از سال ۱۴۰۱ آغاز می شود، باید مشارکت ذینفعان جلب و راهحلی اساسی ارائه شود.
وی با اشاره به اشکالات اساسی درج آگهیهای معاملات دولتی در سامانه دولت ادامه داد: اشکال اساسی این است که وقتی یک آگهی باید چند نوبت درج شود، رعایت مواعد قانون مناقصات در سامانه بر خلاف مطبوعات معنا نداشته و ایجاد رانت خواهد کرد؛ در حالی که درج چند نوبت آگهی در چند رسانه، حقوق شرکت کنندگان در معاملات را بهتر تامین می کند.
نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: پیشنهاد بنده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که از یک سو درخواست ارائه زمانبندی برای اصلاح آیین نامه سامانه تدارکات الکترونیکی را به دولت بدهد و از سوی دیگر لایحه ای فوریتدار برای اصلاح ماده ۹ قانون برنامه ششم و ماده ۵۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه به دولت ببرد تا تقدیم مجلس شود.
پاک آیین در پایان افزود: معاون حقوقی رئیس جمهور از بنده خواست راهحلی برای رفع ایراد هیات تطبیق به ایشان ارائه کنم و بنده هم همین موارد را به ایشان دادم. با آقای محسن اسماعیلی، رئیس هیات تطبیق مصوبات نیز گفتوگویی در این خصوص داشتم که باید در انتظار نتایج آن باشیم. در مجموع تصور میکنم بتوان با مطالعهای تطبیقی و بررسی وضع فراخوانهای دولتی در جهان، طوری تدبیر کرد که هم از ظرفیت فضای مجازی به خصوص سایتهای خبری در نشر این فراخوانها سود جست و هم مطبوعات را دچار بحران نکرد.